r�dder... |
Besvar |
Forfatter | |
jol
Newbie Medlem siden: 03Jan2009 Sted: Danmark Status: Offline Point: 0 |
Indl�g funktioner
Tak(0)
Sendt: 03Jan2009 kl. 6:15pm |
Jeg vil meget gerne have fundet nogle bortkomne r�dder p� min mors side, idet min bedstefar - som jeg troede han var, viser sig ikke at v�re far til min mor .
Min mor er f�dt den fjerde april 1925 af Thora Nielsen (f�dt Thomsen), gift med Magnus Nielsen.
Hvordan kommer man ind i kirkeb�gerne for at finde disse r�dder?
Hendes far skulle angiveligt nedstamme fra de spanske soldater som i sin tid var p� Koldinghus!
|
|
Find-Relation
Medlems Profil
Send personlig besked
Find medlems indl�g
Bes�g medlems hjemmeside
F�j til venneliste
Admin Group Medlem siden: 08Jan2007 Sted: Kastrup Status: Offline Point: 156 |
Indl�g funktioner
Tak(0)
|
Hej J�rn Olsen
En god start kunne m�ske v�re at finde din Mormor Thora Thomsen i Folket�lling for 1925, hvis du ved i hvilket sogn din mor er f�dt.
Det er formentlig muligt at g�re via http://www.arkivalieronline.dk/, hvor du kan oprette dig som bruger. Derved f�r du adgang til opslag i de Folket�llinger og Kirkeb�ger, som indtil nu er indscannet.
Hvis du kan finde Thora Thomsen ad den vej, finder du derved samtidig hendes f�dselsdato og f�desogn.
Derefter kan du sl� din Mormors f�dsel op i dette sogn, som h�jst sandsynligt ogs� er indscannet. Derved finder du samtidig navnene p� din Mormors for�ldre (din Oldefor�ldre). Dem kan du muligvis derefter finde Folket�llingerne for 1916, m�ske ogs� 1906. Ved begge disse Folket�llinger er husstanden anf�rt med b�de navn og f�dselsdato, og du er dermed et godt f�rste skridt af vejen med at finde din Mormors r�dder.
Hvis du er "heldig" er din Mor f�dt i et sogn, hvor der allerede er indscannet kirkeb�ger frem til 1925 eller senere. I s� fald kan du finde din Mors f�dsel der, og m�ske st�r der ogs�, hvem faderen er.
Hvis kirkeb�gerne for hendes f�desogn ikke er indscannet kan du manuelt sl� hendes f�dsel op ved henvendelse p� et af Landsarkiverne.
Jeg har ikke selv erfaringer med, hvordan man finder oplysninger om spanske soldater p� Koldinghus. Mit r�d vil derfor v�re at benytte DIS-Forum http://www.dis-danmark.dk/forum/index.php, hvor rigtig mange flinke og rare sl�gtsforskere ofte er utrolig behj�lpelige.
Held og lykke
Ole Dalsgaard Jensen
|
|
Besvar | |
Tweet
|
Skift forum | Forum tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare beskeder i dette forum Du kan ikke slette dine beskeder i dette forum Du kan ikke redigere dine beskeder i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |