Find-Relation Websted
Forum start Forum start > Sl�gtsforskning > Efterlysning
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - r�dder...
  FAQ FAQ  S�g i forum S�g  Begivenheder Begivenheder  Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

r�dder...

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
 Rangering: Emne rangering: 2 Stemmer, Gennemsnit 3,50  Emne S�g Emne S�g  Emne funktioner Emne funktioner
jol Se drop down
Newbie
Newbie

Medlem siden: 03Jan2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 0
Indl�g funktioner Indl�g funktioner   Tak (0) Tak(0)   Cit�r jol Cit�r  BesvarSvar Direkte Link til dette Indl�g Emne: r�dder...
    Sendt: 03Jan2009 kl. 6:15pm
Jeg vil meget gerne have fundet nogle bortkomne r�dder p� min mors side, idet min bedstefar - som jeg troede han var, viser sig ikke at v�re far til min mor . Confused
Min mor er f�dt den fjerde april 1925 af Thora Nielsen (f�dt Thomsen), gift med Magnus Nielsen.
Hvordan kommer man ind i kirkeb�gerne for at finde disse r�dder?
Hendes far skulle angiveligt nedstamme fra de spanske soldater som i sin tid var p� Koldinghus!
Til top
Find-Relation Se drop down
Admin Group
Admin Group

Medlem siden: 08Jan2007
Sted: Kastrup
Status: Offline
Point: 156
Indl�g funktioner Indl�g funktioner   Tak (0) Tak(0)   Cit�r Find-Relation Cit�r  BesvarSvar Direkte Link til dette Indl�g Sendt: 05Jan2009 kl. 10:51am
Hej J�rn Olsen

En god start kunne m�ske v�re at finde din Mormor Thora Thomsen i Folket�lling for 1925, hvis du ved i hvilket sogn din mor er f�dt.
Det er formentlig muligt at g�re via http://www.arkivalieronline.dk/, hvor du kan oprette dig som bruger. Derved f�r du adgang til opslag i de Folket�llinger og Kirkeb�ger, som indtil nu er indscannet.

Hvis du kan finde Thora Thomsen ad den vej, finder du derved samtidig hendes f�dselsdato og f�desogn.
Derefter kan du sl� din Mormors f�dsel op i dette sogn, som h�jst sandsynligt ogs� er indscannet. Derved finder du samtidig navnene p� din Mormors for�ldre (din Oldefor�ldre).
Dem kan du muligvis derefter finde Folket�llingerne for 1916, m�ske ogs� 1906. Ved begge disse Folket�llinger er husstanden anf�rt med b�de navn og f�dselsdato, og du er dermed et godt f�rste skridt af vejen med at finde din Mormors r�dder.

Hvis du er "heldig" er din Mor f�dt i et sogn, hvor der allerede er indscannet kirkeb�ger frem til 1925 eller senere. I s� fald kan du finde din Mors f�dsel der, og m�ske st�r der ogs�, hvem faderen er.
Hvis kirkeb�gerne for hendes f�desogn ikke er indscannet kan du manuelt sl� hendes f�dsel op ved henvendelse p� et af Landsarkiverne.

Jeg har ikke selv erfaringer med, hvordan man finder oplysninger om spanske soldater p� Koldinghus. Mit r�d vil derfor v�re at benytte DIS-Forum http://www.dis-danmark.dk/forum/index.php, hvor rigtig mange flinke og rare sl�gtsforskere ofte er utrolig behj�lpelige.

Held og lykke

Ole Dalsgaard Jensen
Til top
 Besvar Besvar
  Del emne   

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.18
Copyright ©2001-2014 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret p� 0,184 sekunder.