Find-Relation Websted
Forum start Forum start > Tennisforum > Generel information > Forslag til forum struktur
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Overskuelighed i forumet
  FAQ FAQ  S�g i forum S�g  Begivenheder Begivenheder  Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Overskuelighed i forumet

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
OleD Se drop down
Admin Group
Admin Group

Medlem siden: 12Jun2005
Status: Offline
Point: 4479
Indl�g funktioner Indl�g funktioner   Tak (0) Tak(0)   Cit�r OleD Cit�r  BesvarSvar Direkte Link til dette Indl�g Emne: Overskuelighed i forumet
    Sendt: 30Apr2014 kl. 10:24am
If�lge et par tilbagemeldinger kan dette nye Tennisforum forekomme uoverskueligt og ikke s�rlig let tilg�ngeligt.
Derfor opfordres I alle til at komme med Jeres kommentarer og eventuelle forslag til, hvordan forumet m�ske kan struktureres p� en bedre og mere overskuelig m�de
Jeg vil dog alligevel argumentere en smule for, at forumet efter min opfattelse ikke er helt s� uoverskueligt, som det ved f�rste �jekast m�ske kan forekomme, specielt hvis man lige bruger lidt tid p� at s�tte sig ind i dets opbygning og muligheder.

Aktive emner Aktive emner
Det kan v�re en rigtig god ide at benytte denne funktion (�verst til h�jre), som egentlig giver et godt overblik over, hvilke emner der er fokus p� lige nu. N�r man benytter funktionen, f�r man vist en oversigt med Aktive emner siden man sidst bes�gte forumet.
V�lger man eksempelvis lige nu (i skrivende stund) Aktive emner siden i g�r, f�r man f�lgende resultat:
Aktuelle ATP turneringer 
- Uge 18: ATP250 Munich, Germany
- Uge 18: ATP250 Oeiras, Portugal

Det giver efter min mening et ganske fint overblik over den aktuelle situation. Man kan s� klikke p� de(t) indl�g, som man er interesseret i at se mere om. Klikke man p� "h�jre-pilen" under "Seneste besked" hopper man direkte til det seneste indl�g.

Egentlig synes jeg ogs�, at man f�r et nogenlunde overblik, hvis man nederst i forumet kigger p� Seneste beskeder i forum , som lige nu viser de 8 emner, hvor der senest har v�ret indl�g.

I begge tilf�lde synes jeg, at de giver langt st�rre overskuelighed end i en Facebook-gruppe, hvor alle tr�de er blandet i den r�kkef�lge, hvor der tilf�ldigvis sidst har v�ret indl�g. Specielt hvis der er gang i flere tr�de samtidig, forsvinder nogle af tr�dene ned ad listen og bliver nemt overset, hvorimod forum-strukturen sikrer, at man altid kan finde indl�g frem ved at v�lge den relevante forum-kategori.

Kontrolpanel medlemmer Kontrolpanel medlemmer 
Her kan man under Underretning v�lge at f� email-underretning, n�r der er nye indl�g i de fora, som man �nsker at f�lge med i.
Ved at s�tte flueben i "Send svar til min email-adresse " kan man ogs� blive underrettet om nye indl�g i de emner, hvor man selv deltager med indl�g.

Gamle indl�g
Hvis man eksempelvis vil g� tilbage og se resultater fra en tidligere turnering, f.eks. Uge 16: WTA BMW Malaysian Open, Kuala Lumpur, kan man nemt finde frem til den, da det er logisk, at den m� findes under WTA tennis - Afviklede turneringer uden Caroline.
Da forumet stadig er nyt, og Caroline ikke har spillet for nylig, finder man dog endnu ikke noget under Caroline Wozniacki - Afviklede turneringer med Caroline, men det kommer naturligvis, n�r hendes n�ste turnering er f�rdigspillet.

Aktuelle turneringer
Som udgangspunkt bliver aktuelle WTA og ATP turneringer placeret i 3 forskellige subfora:
- Aktuel turnering med Caroline Wozniacki
- Aktuelle turneringer uden Caroline
- Aktuelle ATP turneringer
Hvorvidt det bidrager til st�rre overskuelighed eller st�rre forvirring er jeg lidt i tvivl om, og derfor vil jeg ogs� gerne have tilbagemeldinger p� det punkt.
For at begr�nse arbejdsbyrden med at oprette og ajourf�re Draw, Schedule og Results har jeg udviklet nogle hj�lpefunktioner (i Excel), som automatisk s�tter spillernes seedning, rangering, navn og nationalitet p�, og navnene overf�res automatisk fra ranglisten, som er copy/pasted ind i Excel-regnearket, s� jeg kan n�jes med at indtaste spillerens seedning og ranglisteplacering (og evt. WC, Q, LL) i Draw-skemaet, samt indtaste spilletider og senere erstatte dem med resultaterne.
Derved vil f�rn�vnte oplysninger (seed, rank, navn, nation) altid fremg� i overskuelig form, n�r man gennemser de forskellige runder i en turnering, hvilket er en "service", som jeg ikke mindes at have set i lodtr�knings-skemaer nogen steder, da spillernes rangering normalt ikke fremg�r.
WTA Ranglisten (eksempel)
Hvis man er interesseret i at f�lge med i indl�g/debat om WTA-ranglisten, er det heller ikke sv�rt at finde frem til, da den forum-kategori logisk nok findes under hoved-kategorien WTA tennis - ligesom ATP Ranglisten logisk findes under ATP tennis.
Ogs� p� det punkt synes jeg, at forumet er v�sentlig mere "brugervenligt" end en facebook-gruppe, hvor det n�sten er umuligt at grave en ranglistetr�d frem, n�r den har v�ret inaktiv en kort periode og er forsvundet langt ned af listen.

Derfor er min opfordring til forumets (potentielle) deltagere at v�re opm�rksom p� forumets "fordele" og ikke lade sig begr�nse af det "ulemper".
Det betyder dog ikke, at forumet n�dvendigvis er super genialt i sin struktur og indhold, og derfor h�ber jeg p�, at I vil bidrage med input, som kan g�re det endnu bedre, s� forumets m�lgruppe (tennisinteresserede i bred forstand) ikke giver fortabt, inden de n�r at opdage dets muligheder for at blive "STEDET", hvor man naturligt henvender sig for at finde relevante tennis informationer om prim�rt WTA og ATP samt deltage i debatter om tennis.

Med venlig hilsen

Ole Dalsgaard Jensen

Til top
poulrand Se drop down
Newbie
Newbie

Medlem siden: 12Apr2014
Sted: ikast
Point: 7
Indl�g funktioner Indl�g funktioner   Tak (0) Tak(0)   Cit�r poulrand Cit�r  BesvarSvar Direkte Link til dette Indl�g Sendt: 30Apr2014 kl. 3:43pm
Som oplysende information, er denne side uovertruffen, vi skal lige l�re at navigere. Men er alligevel lidt skuffet, havde h�bet p� sider hvor vi kan f�lge og debattere den nuv�rende kamp, os alle medlemmer, mangler tr�de til debat.
M�ske er det mig som ikke, kan finde de debat forum (grundet et meget teknisk hjemmeside).
Jeg vil foresl� at siden bliver delt i 2,
1: den ene halvdel, udelukkende bliver brugt til informe oplysninger.
2: den anden halvdel, bliver brugt til de tr�de som er aktuelle her og nu
     atp/wta. M�ske er de tr�de tilg�ngelige. Men jeg kan ikke finde dem, og det er skuffende.
Til top
OleD Se drop down
Admin Group
Admin Group

Indl�g funktioner Indl�g funktioner   Tak (0) Tak(0)   Cit�r OleD Cit�r  BesvarSvar Direkte Link til dette Indl�g Sendt: 30Apr2014 kl. 5:35pm
Citat: poulrand poulrand skrev:

Som oplysende information, er denne side uovertruffen, vi skal lige l�re at navigere.
Tak for den ros Smile - �velse g�r mester Wink

Men er alligevel lidt skuffet, havde h�bet p� sider hvor vi kan f�lge og debattere den nuv�rende kamp, os alle medlemmer, mangler tr�de til debat.
Jeg forestiller mig, at kommentarer under eksempelvis Carolines kampe, kan foreg�

ENTEN i en s�rskilt tr�d (f.eks med emneoverskrift: Kamptr�d Caroline vs. Kanepi), som oprettes (af mig eller en anden debat-deltager) i forum-gruppen Aktuel turnering med Caroline Wozniacki
ELLER ved at benytte forumets Chat Chat-funktion under kampen.

Kommentarer i Chat-en forsvinder automatisk igen, mens kommentarerne i en s�rskilt debat-tr�d bibeholdes, indtil de evt. slettes senere.

N�r/hvis der kommer mere aktivitet i forumet, kunne jeg godt t�nke mig at pr�ve chat-en i forbindelse med en kamp. Den mulighed har tidligere v�ret efterlyst i Wozniacki-gruppen, men Facebook har ikke en s�dan mulighed.

atp/wta. M�ske er de tr�de tilg�ngelige. Men jeg kan ikke finde dem, og det er skuffende.

I praksis tror jeg godt, at selvst�ndige debat-tr�de kan oprettes sidel�bende med de informative tr�de, uden at forumets struktur beh�ver at blive �ndret.
Det foruds�tter dog, at debat-tr�deen oprettes i den relevante forum-gruppe, som jeg anf�rte herover i forbindelse med en eventuel kamp-tr�d.
Til top
Kategorina Se drop down
Newbie
Newbie

Medlem siden: 20Apr2014
Sted: Hammel
Point: 6
Indl�g funktioner Indl�g funktioner   Tak (1) Tak(1)   Cit�r Kategorina Cit�r  BesvarSvar Direkte Link til dette Indl�g Sendt: 01May2014 kl. 12:35pm
Jeg synes, at det er et fantastisk forum, men ja man skal da lige finde rundt og v�nne sig til det, men jeg er glad for detteWink
Til top
Ole J�rgensen Se drop down
Moderator Group
Moderator Group

Medlem siden: 12Apr2014
Sted: Viby Sj
Point: 27
Indl�g funktioner Indl�g funktioner   Tak (0) Tak(0)   Cit�r Ole J�rgensen Cit�r  BesvarSvar Direkte Link til dette Indl�g Sendt: 01May2014 kl. 3:20pm
Jeg synes, strukturen virker logisk nok. Man (jeg) skal lige v�nnes til, at det her er noget andet end for eksempel Facebook og fungerer p� en anden m�de. 
Synes strukturen skal "afpr�ves" en periode og med mere aktivitet med henblik p� eventulle �ndringer som f�lge af de h�stede erfaringer og fremkomne forslag.
Til top
OleD Se drop down
Admin Group
Admin Group

Indl�g funktioner Indl�g funktioner   Tak (0) Tak(0)   Cit�r OleD Cit�r  BesvarSvar Direkte Link til dette Indl�g Sendt: 02May2014 kl. 1:00am

atp/wta.

Derved kan informationer om turneringen (lodtr�kning, seedning, spilleprogram mv.) holdes s�rskilt i f�rstn�vnte emne, mens eventuelle kommentarer kan frems�ttes i sidstn�vnte emne.

Det hindrer dog ikke, at der derudover oprettes flere selvst�ndige emner, f.eks. med en s�rskilt kamptr�d, n�r Caroline spiller en kamp.
Dog vil jeg gerne invitere interesserede til at kommentere en (eller flere) af Carolines kampe i Chat Chat-rummet, for at f� et indtryk af, om det kan v�re et godt alternativ til en egentlig kamp-tr�d.
Til top
 Besvar Besvar
  Del emne   

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.18
Copyright ©2001-2014 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret p� 0,240 sekunder.