Find-Relation Websted
Forum start Forum start > Find-Relation > Offentligg�relse Personoplysninger
  Aktive emner Aktive emner RSS Feed - Offentligg�relse personoplysninger
  FAQ FAQ  S�g i forum S�g  Begivenheder Begivenheder  Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Offentligg�relse personoplysninger

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
 Rangering: Emne rangering: 2 Stemmer, Gennemsnit 3,50  Emne S�g Emne S�g  Emne funktioner Emne funktioner
Find-Relation Se drop down
Admin Group
Admin Group


Medlem siden: 08Jan2007
Sted: Kastrup
Status: Offline
Point: 156
Indl�g funktioner Indl�g funktioner   Tak (0) Tak(0)   Cit�r Find-Relation Cit�r  BesvarSvar Direkte Link til dette Indl�g Emne: Offentligg�relse personoplysninger
    Sendt: 30Apr2004 kl. 4:54am

Herunder henvises til nogle af de bestemmelser mv., der har betydning for stillingtagen til, hvilke forhold man b�r tage i betragtning, n�r man i forbindelse med sl�gtsforskning offentligg�r personoplysninger p� en sl�gtsside p� Internettet.

Afslutningsvis fors�ges fremsat konklusion herom og der p�peges en r�kke forhold, som man b�r tage stilling til, n�r man som sl�gtsforsker beslutter, hvilke oplysninger man v�lger at offentligligg�re.

Love, som har betydning for emnet

Lov om behandling af personoplysninger - Givet p� Christiansborg Slot, den 31. maj 2000
http://www.datatilsynet.dk/lovgivning/personoplysninger/indh old.asp(Uddrag)
� 6. Behandling af oplysninger m� kun finde sted, hvis

1) den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke hertil,

2) behandlingen er n�dvendig af hensyn til opfyldelsen af en aftale, som den registrerede er part i, eller af hensyn til gennemf�relse af foranstaltninger, der tr�ffes p� den registreredes anmodning forud for indg�elsen af en s�dan aftale,

3) behandlingen er n�dvendig for at overholde en retlig forpligtelse, som p�hviler den dataansvarlige,

4) behandlingen er n�dvendig for at beskytte den registreredes vitale interesser,

5) behandlingen er n�dvendig af hensyn til udf�relsen af en opgave i samfundets interesse,

6) behandlingen er n�dvendig af hensyn til udf�relsen af en opgave, der henh�rer under offentlig myndighedsud�velse, som den dataansvarlige eller en tredjemand, til hvem oplysningerne videregives, har f�et p�lagt, eller

7) behandlingen er n�dvendig for, at den dataansvarlige eller den tredjemand, til hvem oplysningerne videregives, kan forf�lge en berettiget interesse og hensynet til den registrerede ikke overstiger denne interesse.

    Stk. 2. En virksomhed m� ikke videregive oplysninger om en forbruger til en anden virksomhed til brug ved markedsf�ring eller anvende oplysningerne p� vegne af en anden virksomhed i dette �jemed, medmindre forbrugeren har givet sit udtrykkelige samtykke hertil. Et samtykke skal indhentes i overensstemmelse med reglerne i markedsf�ringslovens � 6 a.

    Stk. 3. Videregivelse og anvendelse som n�vnt i stk. 2 kan dog ske uden samtykke, hvis der er tale om generelle kundeoplysninger, der danner grundlag for inddeling i kundekategorier, og hvis betingelserne i stk. 1, nr. 7, er opfyldt.

    Stk. 4. Der kan efter stk. 3 ikke videregives eller anvendes oplysninger som n�vnt i �� 7 og 8. Justitsministeren kan fasts�tte yderligere begr�nsninger i adgangen til at videregive eller anvende bestemte typer af oplysninger efter stk. 3.

==========================================

Lov om private registre mv. - Lov nr. 293 8. juni 1978
http://www.datatilsynet.dk/gronland/lov_private.asp(Uddrag)
Kapitel 1 - Lovens anvendelsesomr�de
1. Registrering, der omfatter personoplysninger, og hvor der g�res brug af elektronisk databehandling, og systematisk registrering, der omfatter oplysninger om personers, institutioners, foreningers eller virksomheders private eller �konomiske forhold eller i �vrigt oplysninger om personlige forhold, som med rimelighed kan forlanges unddraget offentligheden, m� kun finde sted efter reglerne i kapitel 2 og 3.
Stk. 2. Ved personoplysninger forst�s oplysninger, som kan henf�res til bestemte personer, selv om det foruds�tter kendskab til personnummer, registreringsnummer eller lignende s�rlige identifikationer.

2. (Udeladt - ikke afg�rende for emnet)
Stk. 2. Loven omfatter endvidere ikke registrering, der alene finder sted i videnskabeligt eller statistisk �jemed eller til brug for personalhistoriske unders�gelser eller udgivelse af almindelige opslagsv�rker.

Kapitel 2 - Erhvervsvirksomheder m.v.
3. Erhvervsvirksomheder, erhvervsdrivende, institutioner, foreninger og lignende m� kun foretage registrering som n�vnt i � 1 i det omfang, registreringen er et naturligt led i den normale drift af virksomheder m.v. af den p�g�ldende art.
Stk. 2. Oplysninger om race, religion og hudfarve, om politiske, seksuelle og strafbare forhold, om helbredsforhold, misbrug af nydelsesmidler og lignende m� ikke registreres, medmindre det f�lger af anden lovgivning. Registrering m� dog ske, s�fremt oplysningen er afgivet af den p�g�ldende selv eller indhentet med hans samtykke og der foreligger omst�ndigheder, hvor han m� vide, at oplysningen vil blive registreret. Det er endvidere en betingelse, at det er n�dvendigt for virksomheden m.v. at v�re i besiddelse af den p�g�ldende oplysning for at muligg�re en berettiget varetagelse af virksomhedens eller andres tarv.
Stk. 3-5 (Udeladt - ikke afg�rende for emnet)

4. Registrerede oplysninger om race, religion og hudfarve, om politiske, seksuelle og strafbare forhold, om helbredsforhold, misbrug af nydelsesmidler og lignende m� ikke videregives uden samtykke fra den registrerede eller den, der handler p� hans vegne, medmindre dette f�lger af anden lovgivning.
Stk. 2. Andre registrerede oplysninger m� kun videregives uden den registreredes samtykke i det omfang, videregivelse uden s�dant samtykke er et naturligt led i den normale drift af virksomheder m.v. af den p�g�ldende art. Oplysninger om forhold, der ligger mere end 5 �r tilbage, m� dog ikke videregives uden samtykke, medmindre det er �benbart, at det er af afg�rende betydning for bed�mmelsen af det forhold, som s�ges belyst, at oplysningen videregives, eller adgangen til videregivelse f�lger af anden lovgivning.
Stk. 3. (Udeladt som irrelevant for emnet).

5. N�gter virksomheden m.v. efter anmodning fra en registreret at slette eller berigtige oplysninger, der angives at v�re urigtige eller vildledende, eller at slette oplysninger, der ikke m� registreres, eller har virksomheden ikke inden 4 uger besvaret en henvendelse herom fra den registrerede, kan den registrerede indbringe sp�rgsm�let for registertilsynet, der tr�ffer afg�relse om, hvorvidt der skal foretages slettelse eller berigtigelse.
Stk. 2. Registertilsynet kan p�l�gge virksomheden at give skriftlig underretning om berigtigelsen til alle, der har modtaget oplysningen inden for de sidste 6 m�neder, f�r den registrerede fremsatte sin anmodning over for virksomheden. Virksomheden skal samtidig give den registrerede meddelelse om, hvem der har modtaget underretning efter 1. pkt.

� 6-7 (Udeladt - ikke afg�rende for emnet)

Kapitel 3 - 8 (Udeladt - ikke afg�rende for emnet)

=======================================

Arkivlov. - Lov nr. 1050 af 17. december 2002 (http://www.sa.dk/sa/statamtkom/arklov/20031217_arkivlov.htm) (Uddrag)
Kapitel 6 - Tilg�ngelighed til offentlige arkivalier
� 22. Arkivenheder, der er skabt eller tilvejebragt af den offentlige forvaltning og domstolene, og som er afleveret til offentligt arkiv, er tilg�ngelige, n�r arkivenhederne er 20 �r gamle, jf. dog �� 23-28.

Stk. 2. Vedkommende myndighed tr�ffer afg�relse i forbindelse med ans�gning om adgang til arkivalier, der er over 20 �r gamle, men som ikke er afleveret til offentligt arkiv. Ans�gningen im�dekommes, medmindre de hensyn, der er omtalt i �� 23-27, foreligger.

� 23. Arkivenheder, som indeholder oplysninger om enkeltpersoners private, herunder �konomiske, forhold, er tilg�ngelige, n�r de er 75 �r gamle.

Stk. 2. Den afleverende myndighed kan, hvor forholdene taler herfor, efter dr�ftelse med det modtagende arkiv, fasts�tte en kortere eller l�ngere tilg�ngelighedsfrist for arkivenheder, der er omfattet af stk. 1. Fasts�ttelse af kortere tilg�ngelighedsfrist end 75 �r for materiale af den art, der er omfattet af lov om behandling af personoplysninger, kan dog kun finde sted efter indhentet udtalelse fra Datatilsynet, hvis materialet er afleveret fra myndigheder inden for den offentlige forvaltning, eller fra Domstolsstyrelsen, hvis materialet er afleveret fra retterne.

� 24. Arkivenheder, som omfatter sager inden for strafferetsplejen, er tilg�ngelige, n�r de er 75 �r gamle.

� 25. Arkivenheder, som indeholder myndigheders brevveksling med sagkyndige til brug i retssager eller ved overvejelse af, om retssag b�r f�res, er tilg�ngelige, n�r de er 50 �r gamle, jf. dog � 23.

� 26. Arkivenheder, som omfatter materiale, der er tilvejebragt som grundlag for udarbejdelsen af offentlig statistik, er tilg�ngelige, n�r de er 50 �r gamle, jf. dog � 23.

� 27. (Udeladt - ikke afg�rende for emnet)

� 28. Folkekirkens og de anerkendte trossamfunds ministerialb�ger, s�nderjyske personregistre og borgerlige �gteskabsb�ger, som er afleveret til Statens Arkiver, er tilg�ngelige, n�r de er 50 �r gamle.

Stk. 2. D�ds- og begravelsesregistre, som er afleveret til Statens Arkiver, er tilg�ngelige, n�r de er 10 �r gamle.

� 29. Tilg�ngelighedsfristen for en arkivenhed, jf. �� 22-26, og � 27, stk. 4, regnes fra en arkivenheds slutnings�r. Tilg�ngelighedsfristen for et dokument, jf. � 27, stk. 1-3, regnes fra dokumentets dato. 

=======================================

Lov om Det Centrale Personregister. - LOV nr 426 af 31/05/2000  (http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2000/0042630.htm) (Uddrag)
Kapitel 12 - Kommunalbestyrelsernes videregivelse af enkeltoplysninger m.v. til private 
� 42. Enhver har ret til ved henvendelse til en kommunalbestyrelse at f� oplysninger i CPR om en bestemt person, som den p�g�ldende forud har identificeret, jf. stk. 6.

    Stk. 2. Oplysningerne, der kan videregives efter stk. 1, er

1) nuv�rende navn, medmindre dette er beskyttet, jf. � 28,
2) nuv�rende adresse, medmindre denne er beskyttet, jf. � 28, og datoen for flytningen hertil,
3) eventuel stilling,
4) eventuel markering af, at den p�g�ldende frabeder sig henvendelser, der sker i markedsf�rings�jemed, jf. � 29, stk. 3,
5) eventuel d�d, datoen for d�dsfaldet og afd�des dav�rende adresse, medmindre denne er beskyttet, jf. � 28,
6) eventuel forsvinden og datoen herfor,
7) eventuel udrejse og datoen herfor, eventuel ny adresse i udlandet, medmindre denne er beskyttet, jf. � 28, og datoen herfor,
8) eventuel kontaktadresse og datoen herfor og
9) eventuelt v�rgem�l efter v�rgem�lslovens � 6, datoen herfor og v�rgens navn og adresse.

Stk. 6. Identifikationen af den p�g�ldende person efter stk. 1-4 skal ske ved

1) navn (nuv�rende eller tidligere) og f�dselsdato,
2) navn (nuv�rende eller tidligere) og adresse (nuv�rende eller tidligere) eller
3) navn (nuv�rende eller tidligere) og personnummer.

� 49. Enhver, der som angivet i � 42, stk. 6, forud kan identificere en afd�d person, har ret til ved henvendelse til en kommunalbestyrelse, som har registreret s�danne oplysninger om afd�de, at f� f�lgende oplysninger:

1) Samtlige navne, herunder tidligere navne.
2) F�dselsdato og -sted.
3) Civilstandsdatoer og vielsessted.
4) D�dsdato og d�dsregistreringssted.
5) Samtlige adresser med angivelse af til- og fraflytningsdatoer.
6) Sl�gtskabsforhold til afd�de med angivelse af sl�gtningens navn samt f�dselsdato og -registreringssted, dog ikke for nulevende sl�gtninge.

    Stk. 2. Det er en yderligere betingelse for videregivelse efter stk. 1, at oplysningerne ikke findes i CPR og desuden er over 30 �r gamle.

=================================

Andre henvisninger til emnet

S�dan siger Datatilsynet: (22/8/2001)
Hvorn�r skal sl�gtsforskere v�re opm�rksomme p� persondataloven

( http://www.datatilsynet.dk/include/show.article.asp?art_id=5 37#navn2) - (Uddrag)
Offentligg�relse af sl�gtsforskning p� Internettet
Hvis sl�gtsforskeren vil videregive sin forskning til en kreds, der er bredere end hans n�rmeste familie, eksempelvis ved offentligg�relse p� Internettet, vil sl�gtsforskningen ikke l�ngere v�re en aktivitet af rent privat karakter.

Hvis der i forbindelse med sl�gtsforskning offentligg�res personoplysninger p� Internettet, skal sl�gtsforskeren derfor overholde persondatalovens regler.

Lovens � 6, indeholder forskellige regler for, hvorn�r registrering, videregivelse og anden behandling af "almindelige" uf�lsomme oplysninger m� ske.

Behandling kan bl.a. ske hvis
1)  den registrerede har givet udtrykkeligt samtykke hertil, eller hvis
2)  sl�gtsforskerens interesse i behandlingen vejer tungere end hensynet til den registrerede.

Sp�rgsm�let om, hvorn�r sl�gtsforskerens interesse vejer tungere end hensynet til den registrerede, skal afg�res ud fra en konkret vurdering i hvert enkelt tilf�lde.

Det er som udgangspunkt sl�gtsforskeren, der selv m� vurdere, om oplysningerne lovligt kan offentligg�res uden samtykke fra de registrerede personer.

Det er dog Datatilsynets opfattelse, at eksempelvis et familietr� med ganske uf�lsomme (banale) oplysninger s�som navne, f�dsels og d�ds�r kan offentligg�res p� Internettet uden samtykke.

Sp�rgsm�let om, hvorn�r sl�gtsforskerens interesse vejer tungere end hensynet til den registrerede, skal afg�res ud fra en konkret vurdering i hvert enkelt tilf�lde.

Det er som udgangspunkt sl�gtsforskeren, der selv m� vurdere, om oplysningerne lovligt kan offentligg�res uden samtykke fra de registrerede personer.

Det er dog Datatilsynets opfattelse, at eksempelvis et familietr� med ganske uf�lsomme (banale) oplysninger s�som navne, f�dsels og d�ds�r kan offentligg�res p� Internettet uden samtykke.

Den registreredes indsigelsesret
Efter persondataloven kan den registrerede til enhver tid g�re indsigelse mod, at der behandles oplysninger om ham. Hvis indsigelsen er berettiget, m� databehandlingen ikke l�ngere omfatte de p�g�ldende oplysninger.

Det er i f�rste omgang sl�gtsforskeren, der skal tage stilling til indsigelsen. Hvis indsigelsen ikke efterkommes, har den registrerede mulighed for at indbringe sl�gtforskerens afg�relse for Datatilsynet.

Bestemmelsen kan have den konsekvens, at en sl�gtsforsker i visse tilf�lde skal oph�re med en behandling, som i �vrigt er lovlig.

En indsigelse vil v�re berettiget, hvis tungtvejende grunde, der vedr�rer den registreredes s�rlige situation, taler for, at indsigelsen skal im�dekommes.

Den registrerede skal derfor fort�lle sl�gtsforskeren, hvorfor oplysningerne ikke m� offentligg�res p� Internettet.

Yderligere information om indsigelsesretten findes i Datatilsynets vejledning om registreredes rettigheder, som findes p� hjemmesiden.

============================================

(klik p� link Hvad m� man se?)

============================================

DIS-Forum - emnet har v�ret diskuteret p� http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?f=5&i=1678& t=1678

============================================

Artikler fra Sl�gt & Data

  1. Datatilsynet om billeder p� internettet af Erik Kann
    Artiklen stod i nr. 4/2002
  2. Vejledning fra Datatilsynet af Erik Kann
    Artiklen stod i nr. 4/2000
  3. Lov om behandling af personoplysninger af Erik Kann
    Artiklen stod i nr. 4/2000
  4. Ny mulighed i folkeregistrene af Erik Kann
    Artiklen stod i nr. 4/2000
  5. Persondataloven af Erik Kann
    Artiklen stod i nr. 3/2000

============================================

Kommentarer:

De oplysninger, som enhver if�lge Lov om Det Centrale Personregister �42 stk. 1 har ret til at f� udleveret af kommunale myndigheder (blot ved angivelse af eksempelvis en persons navn og f�dselsdato), formodes at kunne offentligg�res (uden samtykke) p� en sl�gtsside, uden at man derved overtr�der g�ldende bestemmelser.
Det g�lder bl.a. oplysninger som Navn, Adresse, Stilling, D�d, Forsvinden, Udrejse mv. - med de forbehold, som er n�vnt i loven (f.eks. hvis en oplysning er beskyttet).

Det antages endvidere, at en sl�gtsside p� Internettet lovligt (uden samtykke) kan indeholde andre personoplysninger, som i forvejen er offentligt tilg�ngelige, og som naturligt h�rer til i forbindelse med sl�gtsforskning.
Antagelsen baseres bl.a. p� Lov om behandling af personoplysninger 
�6 pkt. 7): behandlingen er n�dvendig for, at den dataansvarlige eller den tredjemand, til hvem oplysningerne videregives, kan forf�lge en berettiget interesse og hensynet til den registrerede ikke overstiger denne interesse.

============================================

Konklusion:

Sammenfattende vil konklusionen kort og godt v�re:
1. Den enkelte sl�gtsforsker afg�r selv, i hvilket omfang i forvejen offentligt tilg�ngelige oplysninger om nulevende personer offentligg�res - uden samtykke - p� en sl�gtsside p� Internettet.

Som konsekvens heraf, m� tilf�jelsen v�re:
2. Offentligg�relse af oplysninger, som ikke er offentligt tilg�ngelige m� kun offentligg�res -efter indhentet tilladelse.

Sl�gtsforskere b�r n�je overveje, hvilke oplysninger man beslutter at offentligg�re - uden samtykke - om nulevende personer.

En anbefaling kunne v�re konsekvent kun at offentligg�re oplysninger om nulevende personer efter forudg�ende accept fra disse.

En anden mulighed kunne v�re kun at oplyse navn og derved udelade f�dselsdato, vielsesdato o.lign.

Endelig kan man v�lge at henholde sig til Datatilsynets opfattelse,
at eksempelvis et familietr� med ganske uf�lsomme (banale) oplysninger s�som navne, f�dsels og d�ds�r kan offentligg�res p� Internettet uden samtykke

Indtil der eventuel kan fremvises afg�relser i konkrete tilf�lde, hvor personer har gjort indsigelse mod, at oplysninger om dem er offentliggjort p� en sl�gtsside, kan der n�ppe frems�ttes nogen pr�cis konklusion.

(fortsat under udarbejdelse)



Redigeret af Find-Relation
Til top
 Besvar Besvar
  Del emne   

Skift forum Forum tilladelser Se drop down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.18
Copyright ©2001-2014 Web Wiz Ltd.

Denne side blev genereret p� 0,270 sekunder.